Komunite cestovateľov z Bánoviec a blízkeho okolia určite neuniklo, že v mesiaci august dvojica dobrodruhov „od nás“ – Maťo Petruľák a Adam Lisý – realizovala netradičný projekt. Vybrali sa na Island. Teda presnejšie, na ISLAND NA SKLADAČKE. O tomto treku, ale aj o pripravovanom filme som sa zhováral s jedným z nich – s Adamom Lisým.
„Island na skladačke“ – kedy a za akých okolností tento netradičný projekt vznikol?
Nápad vydať sa na Island na „skladačkách“ vznikol kde inde, ako v krčme pri pive. Tu sme sa stretli účelovo s cieľom naplánovať si nejakú letnú „dovolenku“. Na destinácii sme sa zhodli rýchlo. Island a jeho vnútrozemie nás proste lákalo oboch. Ostávalo len vymyslieť, akým spôsobom krajinu prejsť. Ako prvý padol nápad ísť na mopedoch. Tento plán však stroskotal pri zisťovaní ceny trajektu. Je príliš drahý a zdĺhavý. Preto sme prešli k alternatíve cestovania lietadlom, avšak do lietadla by sme mopedy ťažko zobrali. Zrazu Maťa napadlo: „tak zoberme bicykle, také tie skladacie, tie dáme do tašky a pôjdeme na nich“.
Island je obľúbenou destináciou mnohých dobrodruhov. Z akého dôvodu ste si tento ostrovný štát neďaleko Grónska vybrali ako cieľovú destináciu Vy?
Island nás zlákal hlavne svojou pustotou. Vo vnútrozemí sa vám podarí stretnúť tak tri autá denne. A vtedy je to to pravé dobrodružstvo, keď ste tam úplne sami, odkázaní len jeden na druhého.
Na cestách aj u nás v okolí dnes môžeme vidieť mnoho cyklistov. V drvivej väčšine prípadov však všetci jazdia na bicykloch horských resp. cestných. To však nie je Váš prípad 🙂 Prečo práve skladacie bicykle, ľudovo povedané „skladačky“?
Skladačky sme z počiatku chceli hlavne z praktického dôvodu – že sa dajú zložiť pekne do kufra. No potom sa nám ten nápad začal páčiť stále viac a viac, keďže na normálnych bicykloch by to bolo také „obyčajné“ a to sme nechceli. Chceli sme byť rozoznateľní.
Podľa čoho ste si vyberali vhodný termín pre realizáciu projektu?
S termínom to bolo našťastie dosť jednoduché. Keďže Maťo bol v tomto smere úplne variabilný, tak sme sa zariadili iba podľa dátumu mojej dovolenky. Počasie, ani iné veci sme do úvahy nebrali.
Ako dlho Vám pred samotným odchodom trvala príprava a čo všetko zahŕňala?
Prípravy začali asi dva mesiace pred odchodom kúpou bicyklov a ich úpravou – to bol základ. Ostatné veci mali čas a tie sme riešili aktívne až tak tri týždne pred odchodom.
Vzhľadom k obmedzeným možnostiam ste si museli dobre premyslieť, čo so sebou vziať a naopak, čo nechať doma. Čo vo Vašej výbave nemohlo chýbať?
Dobrá otázka. Musím povedať, že sme sa pripravovali fakt svedomito a príprave sme venovali kopu času, nakoľko sme nechceli ťahať nič zbytočne. Takže sme v niečom aj zariskovali. Napr. ja som si zobral iba úplne ľahučkú karimatku a spací vak. To obyčajne nerobím a v noci chcem mať istotu tepla. Našťastie som nebanoval. Nebol to megakomfort, ale tých pár nocí sa dalo vydržať. Dokonca sme rozmýšľali aj zo stanu zobrať len vrch – tzv. tropiko – bez vnútornej spálne. To sme ale nakoniec neurobili, čo sa ukázalo ako dobré rozhodnutie.
Ak by ste projekt realizovali opäť, čo by ste si so sebou pribalili a čo by ste už určite nebrali?
Jediné, čo by sme nebrali, by boli možno tak čelové lampy a pribalili by sme si teplejšie rukavice 🙂
Ako ste riešili dopravu na ostrov a neskôr aj nazad?
Na Island sme prišli klasicky lietadlom. Akurát po prílete sme museli vyriešiť malý logistický problém, a to, kde nechať kufre, v ktorých sme všetko doniesli. Našťastie, Maťo našiel cez mail nejakého chalana, ktorý bol ochotný nám ich uskladniť. Takže sme mu len po prílete zavolali, on došiel po ne a potom nám ich takisto aj doniesol. Milý to chalan.
Ako dlho ste na Islande pobudli a koľko kilometrov ste za ten čas najazdili?
Na Islande sme strávili celkovo 17 dní. Z toho 15 sme strávili v sedle bez jediného celého voľného dňa. Voľné dva dni sme si spravili až v cieli, v Reykjavíku. Spolu sme najazdili niečo cez 950 km, z toho vyše 200 viedlo vnútrozemskou nespevnenou komunikáciou. Najviac sa nám podarilo za deň spraviť 90 km a najmenej 30. Priemerná rýchlosť sa pre predstavu pohybovala v od 8 km/hod po 18 km.
Môžeš popísať aspoň cez hlavné body – miesta – trasu, ktorú ste absolvovali? Podľa akých kritérií ste ju zostavovali?
Našou prioritou bola vnútrozemská cesta F26, ktorá vedie od jazera Mývatn až dole na juh, niekde pod Heklu. Rozhodli sme sa, že ju pôjdeme od severu na juh, aby sme si nechali to naj na koniec 🙂 Čiže už zostávalo naplánovať len, ako sa dostaneme na začiatok tejto cesty. Ale keďže sme času mali dosť, tak sme autobus vylúčili a šli sme pekne na bicykloch. A síce, úplne jednoducho, po Ring Road 1 smerom na sever, z Reykjavíku do Akureyri.
Jedno islandské príslovie hovorí „Zdá sa Vám, že je škaredé počasie? Počkajte 10 minút a bude ešte horšie.“ Aké podmienky ste si počas svojho pobytu zažili na vlastnej koži?
Toto príslovie veľmi dobre poznám a je v ňom veľa pravdy. Ale my sme mali na počasie fakt veľké šťastie, keďže nám pršalo vlastne len pol dňa. Väčší problém bol vietor. Ten fúkal skoro stále. No len menšiu časť nám fúkal oproti. Vtedy to bolo fakt ťažké a ledva sme sa hýbali. Ale ostatné dni nám fúkal krásne odzadu a vtedy to bola spanilá jazda, chvíľu šliapeš, potom sa vezieš a tak dookola 🙂
Denne ste v náročných podmienkach prešli na skladačkách niekoľko kilometrov a možnosť oddychu a načerpania nových síl ste tak mali hlavne v noci. V akých podmienkach ste nocovali?
Musím povedať, že sme sa snažili oddychovať dosť aj cez deň. Robili sme si častejšie malé prestávky a jednu takú väčšiu obednú. Noci neboli až také zlé. Jedine vo vnútrozemí to bolo trochu chladnejšie. Tam sme mali menšie problémy so stavaním, aj skladaním stanu, kedy nám strašne mrzli ruky. Dokonca trochu aj snežilo, ale inak sa dalo, keď si teda odmyslím celonočné trepanie vetra stanom 🙂
Ak by sa chcel v budúcnosti niekto z našich čitateľov vybrať tiež na Island, ktoré z miest by si mu určite odporučil navštíviť a prečo?
Budem sa opakovať, ale zase asi len to vnútrozemie. Aj keď je tých krásnych vecí na Islande kopec – od sopiek, cez vodopády, až k termálnym prameňom a neviem ešte čoho všetkého – tak pomyselný mesiac, akým by sa dala vnútrozemská krajina nazvať, nenájdete nikde v Európe, ba asi ani vo svete.
Z akého miesta si odnášate (s čím máte spojený) najintenzívnejší zážitok?
Najintenzívnejší zážitok bude zrejme zároveň aj tá najťažšia situácia do akej sme sa dostali, čiže ten tretí deň, keď sme bojovali so silným vetrom. Večer keď som si ľahol do stanu, som si povedal, že toto bol dúfam jeden z top najťažších dní a skrátka aj bol. Bol som zároveň pripravený na to, že bude ešte aj horšie, ale už nie o moc. Ako by Maťo povedal: „Som pripravený na najhoršie, ale čakám najlepšie.“
S akou najnáročnejšou situáciou ste sa stretli a ako sa Vám ju podarilo prekonať?
Naj bol asi tretí deň, kedy celý deň strašne fúkalo a ešte sme to mali aj výrazne do kopca. Vtedy som bol na konci dňa dosť zle na tom. Videl som v diaľke pumpu, no trvalo asi hodinu, dokedy sme sa k nej dostali. Mal som tam chuť ten bicykel nechať a ísť pešo.
V islandskej kuchyni majú pravdepodobne najväčšie zastúpenie ryby. No počul som aj o špecialitách ako napr. varená ovčia hlava. Čo z miestnej kuchyne ste stihli ochutnať a čo z toho Vám aj chutilo?
Podarilo sa nám ochutnať tradičnú islandskú polievku z jahňacieho mäsa. A to takým štýlom, že sme prišli do kempu a tam nám ju ponúkla vedúca. Vraj deň pred nami bola nejaká veľká skupina ľudí a navarili jej strašne veľa, tak ostalo aj nám 🙂 Musím povedať, že bola výborná. No a ochutnali sme ešte hamburgeri, ktoré asi až také tradičné nie sú. Ale vyzerá že k nim majú na Islande veľmi dobrý vzťah, keďže z ostrova vykázali aj McDonalds a tie teda boli úplne senzačné.
Nemôžem sa neopýtať na miestnu pálenku. Bola lepšia ako naša borovička, slivovička či horec? J
Miestnu pálenku sme bohužiaľ ochutnali až pri odlete, keďže na ostrove sa kúpiť skoro nedá a je veľmi drahá. Tak sme si ju kúpili až na letisku a hneď pri čakaní na let aj ochutnali, teda lepšie povedané, normálne celú vypili. No a bola celkom dobrá. Ale asi nie lepšia ako tie naše špeciality.
Pri akciách podobného druhu nie je núdza o stretnutia s ďalšími cestovateľmi – dobrodruhmi. Na akých ľudí ste mali pri svojej ceste šťastie a podarilo sa Vám nadviazať s niekým aj hlbšie priateľstvo?
Veru áno. Je to presne tak. Postretali sme dosť ľudí. Do reči sme sa logicky dávali hlavne s tými, čo boli na bicykloch. Ale stretli sme aj pár Slovákov, s ktorými sme tiež super „pokecali“. S niektorými z nich sme si vymenili maily, ale nejaké hlbšie priateľstvá, to nie.
Ako sa Vám osvedčila spolupráca vo dvojici? Postretla aj Vás povestná „ponorka“, alebo ste sa jej dokázali vyhnúť?
S Maťom sa poznáme celkom dlho, ale nič podobné sme veru predtým spolu neabsolvovali. Naša spolupráca ale fungovala na výbornú. „Ponorka“ sa neprejavila ani na chvíľu a prakticky sme nemali medzi sebou najmenší problém. Ba naopak, úplne sme si v tomto smere sadli, čo si myslím, že je pri akciách podobného druhu veľmi dôležité.
Cestovanie a spoznávanie sú vášňou a je viac ako jasné, že Island pre Vás nebol poslednou zastávkou. Aké sú Vaše cestovateľské plány do ďalších dní?
Maťo už o tri týždne cestuje na skok do Bruselu a potom hneď odlieta do Kanady na celý rok 🙂 U mňa to až také pestré nie je. V blízkej dobe žiadne veľké cestovateľské plány nemám. Skôr začínam rozmýšľať, čo vymyslíme budúci rok. Hlavne dúfam, že Martin sa vráti z Kanady ešte pred letom. Nech je s kým ísť, lebo podobných „týpkov“ moc nepoznám 🙂
Je o tebe známe, že sa realizuješ aj ako amatérsky filmár. Za krátky dokumentárny film VÝZVA si dokonca získal aj niekoľko ocenení. Uvažoval si už aj nad filmom z Islandu, prostredníctvom ktorého by si nám sprostredkoval Vaše dobrodružstvo?
Natočenie filmu bol jeden zo spúšťacích momentov, prečo takýto projekt zrealizovať. Takže film určite bude. Doniesol som si kopu materiálu, ktorý budem teraz spracovávať.
Kedy a kde ho budeme môcť zhliadnuť?
Možnože už koncom septembra sa objaví na nejakom tom festivale. No a krátky zostrih je už na svete. Ten dnes oficiálne predstavím.
Ďakujem ti Adam, že si si našiel čas na náš rozhovor. Verím, že sa s nami podelíš o svoje zážitky z ciest aj nabudúce. Prajem vám spolu s Maťom na cestách životom vždy „ten správny smer“ 🙂
Viac informácií o realizovanom projekte nájdete na webovej stránke www.islandnaskladacke.sk. Odkaz na spomínané krátke video doplním už v priebehu najbližších hodín.
Krátke video tu: ISLAND NA SKLADACKE
mj